Efisiensi Thermal Engine Honda GL Pro dengan Alat Uji Dynamometer Prony Brake

Authors

  • Yusup Permana Sekolah Tinggi Teknologi YBS Internasional
  • Muhamad Ghozali Politeknik Negeri Indramayu

DOI:

https://doi.org/10.31884/jamet.v1i1.16

Keywords:

GL Pro, Prony brake, thermal efficiency

Abstract

The GL Pro motorbike used has undergone changes to the ignition system. The ignition system used previously was platinum converted to a CDI ignition system, the change was made because the ignition system using platinum was too old and the results of performance testing conducted by Ardiansyah J showed that using CDI increased engine performance. The fuel used is Pertamina's product, namely premium with a density of 0.772 kg/l and a calorific value of 10507.2 kcal/kg. The dynotest used is the prony brake type. The prony brake is used to hold the rotation of the engine by inhibiting rotation. The test results obtained a thermal efficiency value of 23.443%.

References

Anam, K. Konsumsi Bahan Bakar Pada Mobil Kijang Kf40 Menggunakan Pengapian Konvensional Platina Dengan Sistem Pengapian Cdi (Capasitor Discharge Ignition). Surya Teknika: Jurnal Ilmiah Teknik Mesin, 8-17.2021

Ghozali, M. . Analisis Pengaruh Penggunaan Premium dan Gasohol Terhadap Prestasi Motor Bakar Dengan Alat Uji Dynamometer Prony Brake. STT YBSI Tasikmalaya. 2014

Pratama, R. J.“Pengaruh Perbedaan CDI Racing Dan CDI Standard terhadap Emisi Gas Buang Pada Motor Sport 4 Langkah 200 CC” (Doctoral dissertation, Uniersitas Muhammadiyah Jember). 2019

Wijayanti, F., & Irwan, D. “Analisis pengaruh bentuk permukaan piston terhadap kinerja motor bensin”. Jurnal ilmiah teknik mesin unisma" 45" Bekasi, 2(1), 98156 . 2014

WH MB, Hadromi H. Pengaruh Penggunaan Katalisator Broquet dan Eco Racing terhadap Performa Mesin Sepeda Motor 4 Langkah 110 cc. Automotive Science and Education Journal. 2021 Oct 31;10(1):18-24.

Ghozali M. Modifikasi Intake Manifold Terhadap Performa Mesin Motor Yamaha Mio Soul Tahun 2008. Jurnal Ilmiah Sains, Teknologi dan Rekayasa. 2021 Oct 28;1(1):7-13.

Kela, M. Y., Suriansyah, S., & Farid, A. (2014). Pengaruh Temperatur Udara Masuk Pada Karburator Terhadap Unjuk Kerja Mesin Sepeda Motor Honda Gl Max. PROTON, 6(1).

Ardiansyah, J., & Sutjahjo, D. H. (2019). modifikasi sistem pengapian honda c70 standart menggunakan pengapian cdi pada pengujian performa. Jurnal Rekayasa Mesin, 5(3).

Published

2022-11-30

How to Cite

[1]
Y. Permana and M. Ghozali, “Efisiensi Thermal Engine Honda GL Pro dengan Alat Uji Dynamometer Prony Brake”, JAMET, vol. 1, no. 1, pp. 29–35, Nov. 2022.